جمعه 11 خرداد 1403 - Fri 31 May 2024
  • بشار اسد با رهبر معظم انقلاب دیدار کرد

  • درس غیرت یمنی‌ها به اعراب

  • ماجرای دیدار شهید باکری با آیت‌الله خامنه‌ای

  • سردمداران صهیونیسم بین‌المللی به مفاهیم بشری هم رحم نمی‌کنند/ شما اکنون در طرف درست تاریخ ایستاده‌اید/ به شما اطمینان می‌دهم که وضعیت در حال تغییر است/ توصیه میکنم با قرآن آشنا شوید

  • خون‌شویی ضدانقلاب در حمایت از جنایت اسرائیل!+ عکس و فیلم

  • رفح رکورد اشتراک‌گذاری اینستاگرام را شکست

  • وقت برای تبیین اهمیت این انتخابات ضیق است

  • رفح در آتش و خون + عکس و فیلم

  • ناگفته‌های هنرمندان از تعامل با شهید رئیسی

  • بحرین در مسیر بهبود روابط با ایران

  • ماجرای شهادت ظفر خالدی و برادرش درکنار هم

  • صنعت هوایی در نبرد با تحریم ها+ جدول

  • پرسپولیس مدیون هوش یک بازیکن +عکس

  • فرمانده کل سپاه با خانواده شهید سردار موسوی دیدار کرد + فیلم

  • رسیدگی به وضعیت حجاب مطالبه مردمی بود

  • چهار پیام‌ صریح و روشن پس از انتخاب رئیس مجلس+عکس

  • دولت‌های اروپایی از پیامد‌های خطرناک تروریست خواندن سپاه پاسداران می‌ترسند

  • نسل کشی سگ نحس نجس آمریکا در رفح+ عکس و فیلم

  • خاندوزی: بنای تکرار پروژه خزانه خالی را نداریم

  • آراء نواب رییس مجلس بازشماری شد+ جزئیات

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 109570
    تاریخ انتشار: 05/آبان/1397 - 12:39
    تازه‌ترین اخبار اربعین؛

    پیام اربعین وحدت و هم صدایی مسلمانان است/ نام‌نویسی ۱.۸ میلیون زائر اربعین در سامانه سماح/ بهتر شدن اوضاع توزیع ارز در کربلا +عکس و فیلم

    اربعین امسال همانند سال‌های گذشته با شکوه و عظمت در حال برگزاری است و زائران حسینی از اقصی نقاط تمام کشورها خودشان را به این میعادگاه می‌رسانند.

    پیام اربعین وحدت و هم صدایی مسلمانان است/ نام‌نویسی ۱.۸ میلیون زائر اربعین در سامانه سماح/ بهتر شدن اوضاع توزیع ارز در کربلا +عکس و فیلم

    هر ساله جمعیت عظیم و میلیونی مسلمانان از اقصی نقاط جهان به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران در آستانه اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، به انجام سنت دیرینه پیاده‌روی به‌مقصد کربلای معلی می‌پردازند.

    این حرکت عظیم چند سالی است که رونق خاصی گرفته به‌گونه‌ای که همزمان با اربعین حسینی، کربلای معلی شاهد جمعیت بیش از 20میلیونی مسلمان است. در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی نیز در مرزهای سه‌گانه به‌مقصد عراق از سوی ایران، به‌منظور رفاه زائران موکب‌های خدمات‌رسانی از سوی نهادهای مردمی و غیره برپا می‌شود تا جایی که در چند سال اخیر معضل اسکان نیز به‌همت خیران و موکب‌های مردمی و غیره برطرف شده است.

    براساس این گزارش در چند سال اخیر زائران خارجی در کشورهای همسایه ایران از جمله زائران پاکستانی، افغانستانی، جمهوری آذربایجان، ترکیه و غیره نیز ایران را به‌عنوان گذرگاه عزیمت به‌سمت کربلای معلی انتخاب کردند که در این راستا نیز موکب‌های خدمات‌رسانی در سایر نقاط مرزی ایران از جمله سیستان و بلوچستان، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، آستارا واقع در استان گیلان و غیره برپا شده و به ارائه خدماتی از جمله اسکان، تغذیه و غیره زائران می‌پردازند.

    با توجه به اینکه زائران ایرانی بیشتر در پیاده‌روی عظیم اربعین حسینی مسیر "نجف تا کربلا" را انتخاب می‌کنند، موکب‌های ایرانی در این مسافت حدود 80کیلومتری نیز حضور دارند.

    در ادامه تازه‌ترین اخبار از این حماسه تاریخی را مشاهده می‌کنید:

     یک فعال رسانه ای طی توییتی با انتشار تصویری از بهتر شدن اوضاع توزیع ارز در کربلا خبر داد.

     

    نام‌نویسی ۱.۸ میلیون زائر اربعین در سامانه سماح

     

    شهریار حیدری دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی با اشاره به تعداد متقاضیان سفر پیاده‌روی اربعین حسینی، اظهار داشت: تاکنون یک میلیون و ۸۰۰ هزار زائر به منظور حضور در پیاده‌روی عظیم اربعین حسینی در سامانه سماح نام‌نویسی کرده‌اند.

    وی با اشاره به صدور ویزای زائران اربعین حسینی، افزود: تا امروز ویزای بیش از ۹۰ درصد زائران یعنی یک میلیون و ۷۸۰ هزار زائر اربعین صادر شده است که بسیاری از زائران نیز تاکنون از کشور خارج شده و عازم شهرهای مقدس عراق شده‌اند، به همین دلیل تعداد زائرانی که در روزهای پایانی نام‌نویسی می‌کنند، چندان تغییر نمی‌کند.

    حیدری به خروج یک میلیون و ۶۰۷ هزار و ۸۷۹ نفر از زائران اربعین از کشور اشاره کرد و گفت: بیشتر زائران اربعین به صورت زمینی به سفر پیاده‌روی اربعین مشرف شده‌اند که ۶۱ درصد از مرز مهران، ۱۷ درصد از مرز شلمچه، ۱۷ درصد از مرز چذابه از کشور خارج شدند.

    وی با بیان اینکه ۵ درصد از زائران اربعین حسینی به صورت هوایی وارد خاک عراق شدند، خاطر نشان کرد: زائران تا امشب می‌توانند برای نام‌نویسی در سامانه سماح اقدام کنند.

    علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر ایران از مرکز درمانی تحت پوشش این سازمان در مسیر پیاده روی زائران اربعین در عراق بازدید کرد.

     

    سرلشکر جعفری:پیام اربعین وحدت و هم صدایی مسلمانان است

    سرلشکر محمدعلی جعفری پیش از ظهر امروز در حاشیه بازدید از مرز شلمچه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پیام راهپیمایی اربعین به مردم جهان، وحدت و همدلی بین مسلمانان و یک دلی و هم صدایی با آنها برای مبارزه با ظلم  و حرکت علیه استکبار است.

    وی با اشاره به بازدید خود از مرزشلمچه، حرکت زائران در این مرز را روان اعلام کرد و گفت: روند تردد خوب است و حتی امروز که باید پیک شلوغی و فشار باشد با تدابیری که دیده شده است به نظر نمی رسد برای کنترل و تردد مشکلی وجود داشته باشد و دیگر مشکلات در ادامه مسیر امری طبیعی است.

    فرمانده کل سپاه بر حضور پرشور زائران حسینی تاکید کرد و این شور و حال زائران حسینی را عجیب خواند و از آن به تمرینی برای حوادث بزرگ تر و ظهور یاد کرد.

    سردار جعفری در این رابطه بیان کرد: هر سال بیش ازسال های گذشته شور و شوق برای شرکت در مانور اربعین مشاهده می شود و امسال هم با وجود همه سختی ها، مشکلات و مسائل اقتصادی موجود مردم ایران نه تنها  کمتر از گذشته که بیشتر از گذشته حضور پیدا کردند.

    وی افزود: امروز شاهد هستیم که حتی در وضعیت هوا و شرایط جوی و باد و باران روزهای اخیر مردم شور و حال خود را دارند  تمام بخش های کشور از جمله نیروی انتظامی و سپاه و بسیج، فرمانداری ها و استانداری ها  به خصوص مردم که قسمت خود جوش آنها نسبت به برپایی موکب ها در مسیر اقدام و از این حرکت مردمی حمایت می کنند.

    آخرین آمار از خروج زائران اربعین از کشور

     

    سرهنگ مجید صمدی رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا درخصوص آخرین آمار خروج زائران اربعین حسینی از مرزهای شلمچه، چذابه و مهران و همچنین مرزهای هوایی اظهار داشت: از ابتدای ماه صفر تاکنون، حدود یک میلیون و 600 هزار زائر اربعین حسینی برای شرکت در پیاده‌روی اربعین حسینی از کشور خارج شده‌اند. 

     رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا اعلام کرد: در این مدت حدود 500 هزار گذرنامه نیز صادر شده است. 

    سرهنگ صمدی، وضعیت تراکم زوار در مرزهای سه گانه در روز گذشته را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته پرحجم ارزیابی و تصریح کرد: در مرزهای چذابه، شلمچه و بخصوص مهران تردد پرحجم زوار گزارش شده است؛ البته موج بازگشت زوار را نیز شاهدیم.

    سرلشکر جعفری وارد آبادان شد

    سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران به منظور بررسی شرایط تردد زائران اربعین در دو مرز شلمچه و چذابه در استان خوزستان و دیدار با موکب داران مستقر در این دو مرز صبح امروز به خوزستان سفر کرد.

    وی ابتدا وارد فرودگاه آبادان شد و پس از آن راهی مرز شلمچه شد.

    آمادگی کامل یگان ویژه برای تأمین امنیت زوار

     

    سردار حسن کرمی فرمانده یگان‌های ویژه ناجا، درخصوص آخرین وضعیت تردد زوار اربعین حسینی در مرز مهران اظهار داشت: در حال حاضر  خروج از مرز مهران رو به کاهش و ورود زوار به داخل کشور در آستانه افزایش است؛ چرا که اولین تجمع ورودی زوار را صبح امروز در مرز مهران شاهد بودیم. 

    فرمانده یگان‌های ویژه ناجا که در مرز مهران حضور دارد، به آمادگی ماموران این پلیس تخصصی برای تامین امنیت زوار اشاره و تصریح کرد: همانگونه که یگان ویژه لایه‌های امنیتی را برای خروج زوار لحاظ می‌کرد این لایه‌های امنیتی نیز همراه با موج بازگشت زوار تا آخرین نفر ادامه خواهد داشت. 

    سردار کرمی اعلام کرد: ماموران یگان‌های ویژه آمادگی کامل برای برقراری امنیت، استقبال و کمک‌رسانی به زوار اربعین حسینی را دارا هستند؛ در این خصوص خدمات درمانی، فرهنگی، رفاهی و ایستگاه‌های صلواتی برای زوار پیش‌بینی شده است. 

    وی گفت: واحدهای خیاطی، آرایشگری، ماساژ، ایستگاه‌های تست قند خون و فشار، تزریقات، واحدهای پذیرایی صبحانه، نهار و شام برای ارائه خدمت‌ به زوار در حال فعالیت هستند؛ همچنین گروه‌های مردم‌ یاری نیز در این پلیس تشکیل شده تا بتوان در راهنمایی به زوار و همچنین حمل ساک و وسایل آنها کمک‌رسانی لازم را داشت.

    عکس/ از همه جا برای "حسین" آمده اند ..

    این مغناطیس حسینی است که همزمان با اربعین حسینی(ع)، دلدادگان اهل‌بیت علیهم‌السلام را از سراسر دنیا به جاده عشق می‌رساند. ستون اول «طریق‌الحسین» میعادگاهی است که همه دلدادگان حسینی از سراسر جهان با فریاد «لبیک یاحسین(ع)» راهی زیارت سرزمین کربلا می‌شوند.

     

     

    زمان یک‌طرفه شدن محور مهران به ایلام

     

    سردار تقی مهری درباره تمهیدات پلیس راهور برای بازگشت زائران اربعین اظهار کرد: پلیس راهور به طور کامل آمادگی بازگشت زائران اربعین را دارد و در این راستا تمهیدات لازم در استانهای خوزستان، ایلام، لرستان، مرکزی، همدان و کرمانشاه در نظر گرفته شده است.

    رئیس پلیس راهور ناجا با توصیه به زائران مبنی بر پرهیز از عجله و ‌شتاب در زمان بازگشت خاطرنشان کرد: زائران در زمان خستگی و خواب‌آلودگی به هیچ‌وجه رانندگی نکنند، حتماً در موکبهای مسیر استراحت کرده و در زمان توقف، خودرو را در محل مناسب پارک کنند.

    وی با اشاره به پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور مبنی بر بارش باران در روزهای آتی در مرزهای غربی کشور، تصریح کرد: توصیه می‌کنیم زائران در زمان بازگشت با توجه به لغزندگی معابر حتماً با سرعت مطمئنه تردد کنند.

    وی با بیان اینکه برابر آمارها تصادفات فوتی و جرحی از ابتدای آبان ماه تا کنون کاهش داشته، گفت: تردد وسایل نقلیه به مرز مهران نسبت به ماه صفر سال گذشته حدود 11 درصد افزایش داشته است.

    رئیس پلیس راهور ناجا یادآور شد: با افزایش بار بازگشت زائران و برای تسهیل ترددها محور مهران به ایلام و جاده ایلام به ملک‌شاهی، مهران یک‌طرفه خواهد شد که زمان دقیق اعمال این محدودیتها متعاقباً اعلام می‌شود.

    مهری درباره جابه‌جایی زائران از مرز مهران متذکر شد: اتوبوسهای درون شهری برای این موضوع درنظر گرفته شده تا زائرانی را که قصد دارند به پایانه برکت بروند، منتقل کنند، از سوی دیگر تمهیداتی نیز برای انتقال زائرانی که خودروهای خود را در پارکینگ اربعین پارک کرده‌اند اندیشیده شده است.

    هزار خودرو در شهرستان مهران پارک شده است

     

     

    سرهنگ محسن ناصری اظهار داشت: اربعین رویدادی جهانی است که بازتاب ملی و فرا ملی دارد، بر اساس پیش بینی ها حاکی از افزایش ۱۰ درصدی زوار نسبت به سال گذشته است.

    وی افزود: امسال با وصف افزایش ترددها که داشتیم برابر آمار بالغ بر ۱۰۰ هزار خودرو در شهر مهران پارک شدند، با این همه افزایش تردد و پارک خودروها با همکاری زوار هیچ گونه مشکلی در تردد ها نداشتیم و با توجه به بار صبحگاهی که داشتیم انضباط ترافیکی خوبی  هم اکنون در شهر مهران برقرار است.

    رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان ایلام عنوان کرد: در خصوص پارکینگ ها شهر مهران دیگر کوچکترین ظرفیتی برای پارک خودرو را ندارد، تمام کوچه ها، معابر، پارکینگ ها، زمین های خالی همگی مملو از پارک خودرو  شده است هر چند که دیگر تردد ها به سمت مرز کمتر شده و شاهد بار برگشت زائرین از عتبات عالیات هستیم.

    وی ادامه داد: توصیه می کنم زواری که قصد سفر به شهر مهران را دارند اصراری برای رفتن به سمت داخل شهر مهران نداشته باشند هیچ گونه فضای برای پارک خودرو نیست در پارکینگ های حاشیه شهر پارکینگ اربعین تا حدودی جای پارک خودرو را دارد اما در سطح شهر هیچ گونه فضای برای پارک نیست.

    وی گفت: جای دارد از شکیبایی و مهمان نوازی مردم شهر مهران به واسطه همکاری و همراهی با پلیس و زوار تشکر کنیم، شهر مهران به پارکینگ بزرگ جهت وسایل نقلیه تبدیل شده است و حدود ۳۵ درصد توسط خودرو اشغال کردیم.

    آخرین وضعیت ترافیکی در مسیرهای منتهی به مرزهای سه‌گانه

    سرهنگ نادر رحمانی رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا در خصوص آخرین وضعیت جوی و ترافیکی محورهای مواصلاتی کشور به خصوص محورهای منتهی به مرزهای سه‌گانه اظهار داشت: در حال حاضر در اغلب محورهای استان‌های ایلام و کردستان و همچنین محورهای حمیل- ایلام و حمیل - کرمانشاه در کرمانشاه گردوغبار جریان دارد.

    رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا به وضعیت ترافیکی در محورهای منتهی به مرزهای مهران، چذابه و شلمچه پرداخت و تصریح کرد: ترافیک در محورهای ایلام- مهران، چذابه و شلمچه در هر دو مسیر رفت و برگشت پرحجم گزارش شده است و خوشبختانه مشکل خاصی نیست.

    وی در خصوص ظرفیت پارکینگ‌های موجود در سه مرز گفت: با توجه به آنکه بازگشت زوار را هم شاهد هستیم، پارکینگ‌ها نیز به فراخور خالی می‌شود؛ از این لحاظ می‌توان گفت که در پارکینگ‌های موجود در مرزهای سه‌گانه ظرفیت برای پارک خودرو وجود دارد.

    این مقام ارشد راهور ناجا ترافیک در ورودی کلانشهرها را سنگین ارزیابی و اظهار داشت: ترافیک در آزادراه‌های قزوین- کرج و کرج- تهران محدوده‌های پل فردیس، پل کلاک، گرمدره و ورودی شیخ فضل‌الله سنگین است.

    وی گفت: ترافیک در جاده مخصوص کرج، شهریار- تهران و پاکدشت - تهران نیمه سنگین  و قم- تهران و ساوه- تهران پرحجم است.

    سرهنگ رحمانی به بارش باران در اغلب محورهای گیلان و گلستان پرداخت و خاطرنشان کرد: در محورهای سراب- اردبیل، اهر- کلیبر و بستان‌آباد- زنجان مه گرفتگی و کاهش دید برای راننده گزارش شده است.

    وی گفت: سایر محورهای مواصلاتی کشور از جوی آرام و ترافیکی روان برخوردار هستند.

    تمجید آیت‌الله جزایری از پلیس در ماموریت اربعین

    آیت‌الله سیدمحمدعلی موسوی جزایری در بازدید از موکب شهدای ناجا و پایانه مرزی شلمچه اظهار داشت: شلمچه سرزمین متبرکی است و امکانات خوبی توسط دستگاه‌های حاضر در مرز ایجاد شده است.

    وی با اشاره به اقدامات خوب و تحسین برانگیز مردم در برپایی مواکب در مسیرهای منتهی به مرز شلمچه گفت: اقدامات کشور دوست، برادر و همسایه عراق نیز در بحث خدمت‌رسانی به زائران حسینی(ع) مطلوب است.

    نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان ضمن تقدیر از زحمات فرمانده نیروی انتظامی بخاطر مدیریت صحیح در ماموریت اربعین گفت: نیروی انتظامی در ماموریت اربعین خوش درخشیده و در پیشگاه خداوند سربلند است.

    جزایری در پایان از اقدامات صبورانه کارکنان انتظامی در بحث خدمت‌رسانی به زائران اربعین تقدیر و خاطرنشان کرد: خدمت بی‌منت به مردم خصیصه پلیس ایران است.

    عکس/ نمایی زیبا از ضریح امام حسین(ع)

    عکس/ حضور زائران در سرداب امام زمان (عج)

    حال و هوای سرداب امام زمان (عج) در حرمین امامین عسکریین در سامرا در ایام اربعین حسینی.

    پیاده‌روی اربعین؛ از جابر بن عبدالله تا مصطفی خمینی

     

    سنت پیاده‌روی تا رسیدن به مضجع مبارک اباعبدالله(ع) که در این سال‌ها رونق ویژه‌ای یافته، سنتی است که ریشه در منابع اصیل روایی و تاریخی دارد و علاوه بر ائمه هدی(ع)، علمای بزرگ شیعه با اصرار خود بر این سنت، بنیان‌گذار یکی از مناسک بزرگ و آینده‌ساز تمدن اسلامی شده‌اند. در این نوشته بر پیشینه این سنت مروری کوتاه خواهیم داشت.

    بنابر منابع تاریخی جابربن‌عبدالله ‌انصاری، نخستین زائر کربلای معلی است که در روز اربعین(به سال 61‌هجری) از مدینه به سمت کربلا رهسپار شد. همان صحابی پیامبر گرامی اسلام(ص) که او را از اصحاب پنج امام، از امام علی(ع) تا امام محمد باقر(ع) دانسته‌اند. همان که بنابر روایات، سلام پیامبر اکرم (ص) را به امام محمد باقر(ع) رساند.
    از همین روی به گفته برخی پژوهشگران، راهپیمایی در روز اربعین از زمان امامان شیعه در بین شیعیان رایج بوده‌است. آیت‌الله سید محمدعلی قاضی‌طباطبایی (نخستین شهید محراب)، راهپیمایی اربعین را سنت و رفتار مداومِ شیعیان از زمان ائمه(ع) دانسته که حتی در زمان بنی‌امیه و بنی‌عباس نیز به این حرکت پایبند بوده‌اند.

     

    علما و بزرگان نیز، به تأسی از ائمه اطهار (ع)، اهتمام بسیار زیادی به این سنت حسنه داشته‌اند و نقل شده که زیارت کربلا با پای پیاده، تا زمان مرحوم شیخ انصاری مرسوم بوده و حتی نقل شده است که ایشان طبق نذری که داشته، با پای پیاده به زیارت امام علی‌بن موسی‌الرضا (ع) رفته‌اند و مرحوم آخوند خراسانی (از مراجع بزرگ تقلید حامی مشروطه) نیز به همراه اصحابشان با پای پیاده به زیارت کربلا مشرف می‌شدند. میرزا حسین نوری (محدث و چهره سرشناس علمای شیعه) اهتمام بسیاری به این امر مهم داشته و هر سال در روز عید قربان به همراه جمعی از زائران امام حسین(ع) به پیاده‌روی از نجف تا کربلا اقدام می‌کردند و این سفر، سه روز به طول می‌انجامید. مرحوم شیخ آقابزرگ تهرانی (از شاگردان محدث نوری) که از نزدیک شاهد تلاش استادش بوده، می‌نویسد: استاد ما به این شیوه خداپسندانه (پیاده‌روی) همت گماشت... در سال‌های بعد، رغبت مردم و صالحان به این موضوع بیشتر شد، به‌طوری که در برخی سال‌ها، تعداد چادرها و خیمه‌های راهپیمایان، به 30عدد می‌رسید و هر چادر به 20 تا 30‌نفر تعلق داشت و به این ترتیب، این سنت حسنه، دوباره مرسوم شد و رونق گرفت.

    در تمدن اسلامی، زیارت با پای پیاده، سنتی حسنه شمرده شده و سفارش بسیاری بر آن شده است. تشرف با پای پیاده به بارگاه ائمه اطهار ؟عهم؟ و از جمله زیارت امام حسین(ع) با پای پیاده مورد سفارش بسیاری قرار گرفته و حضرت امام جعفر صادق (ع) در این باب می‌فرمایند: هر که پیاده به زیارت قبر امام حسین (ع) رود، خداوند متعال به عدد هر گام برای او هزار حسنه می‌نویسد و هزار گناه را از او محو می‌کند. روایات در این باب، بسیار است. اهل بیت؟عهم؟ نیز به این سنت نیکو اقدام کرده‌اند و نقل شده است که امام‌حسن(ع) 25‌مرتبه از مدینه با پای پیاده به زیارت خانه خدا رفتند. امام حسن (ع) در مسیر زیارت خانه خدا، از مرکب پیاده شده و مسافت بین مدینه تا مکه را با پای پیاده طی نموده و تمام کاروان نیز به تأسی از ایشان از مرکب پیاده شدند؛ به گونه‌ای که دیگر سواره‌ای در کاروان وجود نداشت و در روایت دیگری نیز بیان شده است که امام حسین (ع) راه را پیاده می‌پیمودند، در حالی که محمل‌ها و جهازها در کنار ایشان حرکت می‌کردند.

    حاکمان حکومت‌های شیعی مانند حکومت آل‌بویه و حکومت صفویه، به این سنت حسنه اقدام کرده و سعی در تبلیغ آن بین شیعیان داشته‌اند. بنا به نوشته ابن‌جوزی، جلال‌الدوله، یکی از نوادگان عضدالدوله، در سال‌۴۳۱‌هجری با فرزندان و جمعی از یاران خود برای زیارت، رهسپار نجف شده و از خندق شهر کوفه تا مشهد امیرالمؤمنین (ع) در نجف را که یک فرسنگ فاصله بود، پیاده و با پای برهنه پیمود.

    در زمان حکومت صفویه نیز اهتمام بسیاری بر زیارت با پای پیاده صورت گرفت. شاه عباس صفوی و علمای بزرگ عصر ایشان همچون مرحوم شیخ بهایی برای رواج فرهنگ زیارت در بین مردم، در سال‌۱۰۰۹هجری از اصفهان عزم مشهد کرده و با پای پیاده به زیارت امام علی‌بن موسی‌الرضا (ع) رفت.

    تشرف به کربلا با به‌میدان‌آمدن آیت‌الله‌العظمی سید محمود شاهرودی (از شاگردان برجسته میرزای نائینی و آقاضیاء عراقی که او را ذوالشهادتین می‌خواندند) به‌عنوان مرجع نامدار شیعه و یکی از اساتید و مدرسان بانفوذ معنوی حوزه نجف، به علت التزام و اصرار ایشان در پیاده رفتن به کربلا به‌عنوان یک سفر مقدس رایج شد و با توجه به این که در این سفر، بعضی از ایرانیان نیز گاهی اوقات ایشان را همراهی می‌کردند، رفته رفته مردم عراق به این مسأله توجه نموده و این‌گونه سفرهای مقدس رواج یافت. ایشان حدود ۲۶۰مرتبه، مسیر کربلا را با پای پیاده پیموده و در این سفر معنوی، جمعی از اطرافیان و شاگردان، ایشان را همراهی می‌کردند. این امر سبب شد تا پیاده‌روی کربلا بین طلاب و حوزویان رواج بسیاری پیدا کند و نقل شده است که مرحوم علامه‌امینی (صاحب مجموعه گرانقدر الغدیر) در زیارت‌هایی که به کربلای معلی داشته‌اند، برای کسب پاداش بیشتر بارها مسیر بین نجف تا کربلا را با پای پیاده پیموده‌اند.

    با قدم بزرگی که میرزاحسین نوری و آیت‌الله‌العظمی شاهرودی برداشتند، مراسم راهپیمایی اربعین دوباره برقرار شد و از آن پس بسیاری از عاشقان اهل‌بیت؟عهم؟ و امام‌حسین(ع) و نیز برخی علما و مراجع تقلید با پای پیاده به کربلا سفر کردند؛ از جمله میرزاجواد آقا ملکی تبریزی یکی از مراجع عالیقدر جهان تشیع که خود بارها با پای پیاده از نجف، رهسپار کربلا شد. ایشان در رابطه با بزرگداشت روز اربعین حسینی می‌فرمایند: «به هر روی بر مراقبه‌کننده لازم است که بیستم صفر(اربعین) را برای خود روز حزن و ماتم قرار داده و بکوشد که امام شهید را در مزار حضرتش(ع) زیارت کند، هر چند تنها یک بار در تمام عمرش باشد، چنانکه حدیث شریف، علامت‌های مؤمن را پنج امر ذکر کرده است: 51‌رکعت نماز در شبانه‌روز، زیارت اربعین، انگشتر در دست راست کردن، پیشانی بر خاک گذاشتن و بلند بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ گفتن در نمازها»

    شیخ محمدحسین غروی که بعدها به «کمپانی» شهرت یافت، به‌دلیل سال‌ها حضور در نجف‌اشرف و تربیت شاگردان فراوان در حوزه علوم دینی، حضور ویژه‌ای نیز در مراسم راهپیمایی اربعین داشت و این مراسم را چندین بار به جای آورد. مرحوم سیدمحسن امین عاملی مؤلف کتاب معروف «اعیان الشیعه» از جمله بزرگانی بود که در این مراسم حضور مستمر داشته و درباره این مراسم این خاطره از وی بر جای مانده است: به مدت 10‌سال‌ونیم که در نجف بودم، زیارت‌های مخصوص عاشورا، عید قربان و غدیر و عرفه و اربعین را همواره انجام می‌دادم؛ مگر اندکی. پیش از سفر نزد طلبکاران در بازار می‌رفتم و از آن‌ها حلالیت می‌طلبیدم و به پیاده‌روی در زیارت، علاقه داشتم. نخست برایم سخت بود و بعد با تجربه دریافتم که آسان است. در این سفر، جمعی از طلاب جبل عامل و نجف و دیگران به من ملحق می‌شدند و از من پیروی می‌کردند. من بارها پیاده به زیارت کربلا و امام‌حسین (ع) رفتم.

    آیت‌الله‌العظمی میرزامحمدحسین نائینی‌غروی مشهور به علامه نائینی یا میرزای نائینی، از علماء و فقیهان مشروطه، در سال‌۱۳۰۳ قمری برای ادامه تحصیل و پیمودن مدارج عالی علمی راهی عتبات عالیات شد و در این مقطع بود که بنابر نقل شاگردانش در مراسم راهپیمایی اربعین شرکت می‌کرد.

    مرحوم آیت‌الله ملکوتی هم از جمله علمای بزرگ و شرکت کننده در این مراسم بوده است. ایشان در این باره می‌فرماید: «من نیز چند بار توفیق یافتم که در این مراسم بسیار معنوی، شرکت کنم و اغلب به همراه شاگردان مشرف می‌شدم. مسیر بین نجف و کربلا که حدود 12فرسخ است، معمولاً در مدت دو یا سه‌روز طی می‌شد. بعضی‌ها مثل آقای شیخ هادی زابلی که پیش من درس می‌خواند، سلیقه خاصی داشت و این مسافت را یک روزه می‌رفت و یک روزه هم برمی‌گشت و بعضی‌ها نیز پس از پایان مراسم، از کربلا به کاظمین و سامرا مشرف می‌شدند و بعضی هم مستقیم به نجف بازمی‌گشتند.»

    آیت‌الله حاج آقا سید مصطفی خمینی نیز از عالمان و استادان نجف بود که همواره در مراسم پیاده‌روی حضوری پیوسته و جدی داشت. حضور ایشان در این مراسم به قدری زیاد بوده که خاطرات فراوانی از حضور ایشان توسط علماء و دوستان ایشان برجای مانده است. مرحوم حجت‌الاسلام سید تقی‌درچه‌ای در خاطره‌ای در رابطه با حاج مصطفی خمینی؟ره؟ می‌فرماید: چندین‌بار همراه آیت‌الله حاج‌آقا مصطفی‌خمینی از نجف پیاده به سوی کربلا رفتیم... در این سفرها دوستانی چون آقایان اسلامی، علیان، احسانی، کیانی، حلیمی کاشانی، آقای مجتبی قائمی، آقای حاج‌آقا نصرالله شاه‌آبادی و آقای رضوانی -که در حال حاضر امام جماعت مسجد حاج سید عزیزالله هستند- همراه بودند. حاج آقا مصطفی با پای برهنه و حتی بدون جوراب، حرکت می‌کرد و از هر کس مختصر صدایی داشت، می‌خواست اشعاری را در مقام و عظمت امام حسین(ع) بخواند و با شنیدن این اشعار، خودش طوری منقلب می‌شد که از شدت گریه، شانه‌هایش بالا و پایین می‌رفت. حاج آقا مصطفی خمینی همیشه دیوان شیخ محمدحسین غروی اصفهانی را همراه داشت و وقتی کنار دجله و فرات که نزدیک کربلا بود می‌رسیدیم، او به اسم کوچک مرا صدا می‌زد تا قسمتی از آن را بخوانم و به محض شروع، مثل کسی که بغضش بترکد، شروع به گریه می‌کرد. در طی چند کیلومتر من زمزمه می‌کردم و جمع دوستان به‌خصوص حاج‌آقا مصطفی گریه می‌کردند. ناگهان یکی از دوستان چشمش به گنبد مطهر حضرت امام‌حسین(ع) می‌افتاد و به دنبال آن، موج شوق و گریه در میان جمع بلند می‌شد.

    آیت‌الله موسی صدر، رهبر شیعیان لبنان نیز یکی از شیفتگان مراسم پیاده‌روی از نجف به کربلا بود. مرحوم آیت‌الله سید محمدعلی موحد ابطحی، یکی از عالمان بزرگ اصفهان که در نجف با امام‌موسی صدر هم‌بحث بود، می‌گوید: وقتی که امام‌موسی صدر همراه ما با پای پیاده از نجف به کربلا می‌رفت، در این سفر، حضوری عاشقانه داشت و در وقت دعا و زیارت عاشورا، از همه باحال‌تر بود و هنگام گریه، چشمانش از شدت گریه سرخ می‌شد و وقتی نوبت ذکر مصیبت و خواندن اشعار و نوحه‌سرایی به او می‌رسید، با حال جانکاهی در مصیبت اهل بیت؟عهم؟ اشعار فارسی و عربی فصیحی می‌خواند و هنگام کار و حمل اثاثیه سفر، وی بیش از همه کار می‌کرد و هنگام شوخی و مزاح، مزاح‌هایی بیان می‌کرد که بعد علمی و اخلاقی جالبی داشت.

     

     

     

     

     

     

    منبع : حامیان ولایت


    فیلم/ خدمت‌رسانی پاسدارها به زوار اربعین
    download

    محمود کریمی؛ شب اربعین حسینی
    download

    نظرات بینندگان
    نظرات شما